Stoppen met roken

Stoppen met roken

5 stappenplan om te stoppen met roken.
Gefeliciteerd met de beslissing om te stoppen met roken. Je eerste dag zonder sigaretten kan moeilijk zijn, maar met een plan zal het makkelijker worden! Vertrouw niet op wilskracht alleen om je rookvrij te houden. Ter bereiden, zodat je vertrouwen in jou vermogen om te blijven stoppen vandaag nog kan voelen.

Stap een

Vertel je vrienden en familie die vandaag  ziet dat je gaat stoppen. Vraag hen voor de steun tijdens deze eerste dagen en weken.
Zij kunnen je helpen om door de moeilijke tijden heen te komen,

Stap twee

De ondersteuning krijgen die je nodig hebt, hetzij door het ontwikkelen van je eigen stop plan of het vinden van een stopprogramma dat voor jou werkt.

Vergeet niet, er is geen juiste manier om te stoppen.

Stap drie

Blijf bezig. Het lijkt misschien simpel, maar bezig blijven is een van de beste manieren om een dag niet te roken.

Probeer een van de volgende activiteiten:
• Ga naar buiten.
• Ga naar het diner in je favoriete rookvrije restaurant.
• Ga naar een leuke film.
• kauwgom kauwen  of pepermunt eten.
• Houd je handen bezig met een pen of tandenstoker.
• Ontspan met diepe ademhaling.
• Plan een spelnacht met rookvrije vrienden.
• Verander je normale routine.
•Drink veel water.
•Oefening.

Stap vier

Vermijd triggers om te roken. Triggers zijn de mensen, plaatsen, dingen en situaties die je drang om te roken doen activeren.
Hier zijn een paar tips
• Gooi je sigaretten, aanstekers en asbakken weg als je dat nog niet hebt gedaan.
• Vermijd cafeïne, dat kan je een zenuwachtig gevoel geven.
• Ga om met niet rokers
• Ga naar een plaats waar roken niet is toegestaan.
• Zorg voor voldoende rust en eet gezond.

Stap vijf

Blijf positief, maar waakzaam.
Beloon jezelf voor je eerste rookvrije 24 uur. Je verdient het!

Als je niet bereid om vandaag te stoppen voelen, stel een stopdatum in die haalbaar is voor jou.
Het is oké als je een paar dagen de tijd neemt om voor te bereiden om te stoppen met roken.