#deletefacebook

#deletefacebook

10 redenen om je Facebook-account te verwijderen

Na enig nadenken heb ik besloten mijn account op Facebook te verwijderen. Ik zou je willen aanmoedigen hetzelfde te doen . Dit is deels altruïsme en deels zelfzuchtig. Het altruïsme deel is dat ik denk dat Facebook, als een bedrijf, onethisch is. Het egoïstische deel is dat ik mijn eigen sociale netwerk wil laten migreren van Facebook zodat ik niets mis. In elk geval, hier zijn mijn “Top Tien” redenen waarom je met mij en vele anderen zou moeten meedoen en je account zou moeten verwijderen .

10. #deletefacebook De Servicevoorwaarden van Facebook zijn volledig eenzijdig. Laten we beginnen met de basis. In de Servicevoorwaarden van Facebook staat dat ze niet alleen uw gegevens bezitten (paragraaf 2.1), maar als u deze niet up-to-date en juist houdt (paragraaf 4.6), kunnen ze uw account beëindigen (sectie 14). Je zou kunnen zeggen dat de voorwaarden alleen de interesses van Facebook beschermen en dat ze niet in de praktijk worden afgedwongen, maar in de context van hun andere activiteiten is deze verdediging vrij zwak. Zoals je zult zien, is er geen reden om hen het voordeel van de twijfel te geven. In wezen zien ze hun klanten als onbetaalde werknemers voor advertentietargeting door crowdsourcing.

9. #deletefacebook De CEO van Facebook heeft een gedocumenteerde geschiedenis van onethisch gedrag. Vanaf het begin van het bestaan ​​van Facebook zijn er vragen over de ethiek van Zuckerberg. Volgens BusinessInsider.com gebruikte hij Facebook-gebruikersgegevens om e-mailwachtwoorden te raden en persoonlijke e-mail te lezen om zijn rivalen in diskrediet te brengen. Deze beweringen, hoewel onbewezen en enigszins gedateerd, roepen echter verontrustende vragen op over de ethiek van de CEO van ‘s werelds grootste sociale netwerk. Ze zijn bijzonder overtuigend omdat Facebook ervoor koos meer dan $ 65 miljoen te verdienen om een ​​verwant proces te beslechten dat beweert dat Zuckerberg het idee voor Facebook eigenlijk had gestolen.

8.  #deletefacebook Facebook heeft de oorlog uit op privacy verklaard. Oprichter en CEO van Facebook, ter verdediging van de privacyveranderingen van Facebook in januari vorig jaar: “Mensen hebben echt comfortabel gekregen niet alleen meer informatie en verschillende soorten te delen, maar meer openlijk en met meer mensen. Die sociale norm is gewoon iets dat in de loop van de tijd is geëvolueerd. ” Meer recentelijk, bij het introduceren van de Open Graph API : “… de standaard is nu sociaal.” In wezen betekent dit dat Facebook niet alleen alles over u wil weten, en die gegevens bezit, maar deze voor iedereen beschikbaar wil maken. Wat op zich niet noodzakelijk onethisch zou zijn, behalve dat …

7. #deletefacebook Facebook trekt aan een klassiek aas-en-schakelaar. Op hetzelfde moment dat ze ontwikkelaars vertellen hoe ze toegang kunnen krijgen tot uw gegevens met nieuwe API’s , zijn ze relatief stil over het uitleggen van de implicaties daarvan voor leden. Waar het op neerkomt is een aas-en-schakelaar . Facebook brengt u ertoe om informatie te delen die u anders misschien niet deelt , en maakt deze vervolgens openbaar beschikbaar. Omdat ze geld verdienen aan informatie over u voor advertentiedoeleinden, komt dit neer op het bedriegen van hun gebruikers om adverteerders informatie over zichzelf te geven. Dit is de reden waarom Facebook in dit opzicht zoveel slechter is dan Twitter: Twitter heeft alleen de eenvoudigste (en dus geloofwaardiger) privacyclaims gemaakt en hun klanten weten vooraf dat al hun tweets openbaar zijn. Het is ook waarom de FTC erbij betrokken raakt , en mensen vervolgen hen (en winnen ).

Update: bekijk deze uitstekende tijdlijn van de EFF die de wijzigingen in het privacybeleid van Facebook documenteert.

6. #deletefacebook Facebook is een bullebak. Toen Pete Warden demonstreerde hoe deze aas-en-schakelaar werkt (door alle gegevens te crawlen die de privacyinstellingen van Facebook onbedoeld openbaar hadden gemaakt), hebben ze hem aangeklaagd. Houd in gedachten dat dit gebeurde vlak voordat ze de Open Graph API aankondigden en verklaarden dat de “standaard nu sociaal is”. Waarom zou u een onafhankelijke softwareontwikkelaar en een beginnende ondernemer aanklagen voor het openbaar maken van gegevens als u dat zelf al van plan bent? Hun echte agenda is vrij duidelijk: ze willen niet dat hun lidmaatschap weet hoeveel gegevens echt beschikbaar zijn. Het is één ding om met ontwikkelaars te praten over hoe geweldig al dit delen zal zijn; een heel ander om daadwerkelijk te zien wat dat betekent in de vorm van bestanden die iedereen kan downloaden en in MatLab kan laden .

5. #deletefacebook Zelfs uw privégegevens worden gedeeld met applicaties. Op dit moment worden al uw gegevens gedeeld met toepassingen die u installeert. Dat betekent dat je niet alleen Facebook vertrouwt, maar ook de applicatie-ontwikkelaars, van wie velen te klein zijn om zich zorgen te maken over het veilig houden van je gegevens. En sommigen van hen kunnen zelfs nog ethischer worden uitgedaagd dan Facebook. In de praktijk betekent dit dat al uw gegevens – allemaal – effectief als openbaar moeten worden beschouwd, tenzij u helemaal nooit helemaal geen Facebook-toepassingen gebruikt. In combinatie met de OpenGraph API vertrouw je Facebook niet meer, maar het Facebook- ecosysteem .

4. #deletefacebook Facebook is technisch gezien niet competent genoeg om te worden vertrouwd. Zelfs als we hier niet over ethische kwesties praten, kan ik de technische competentie van Facebook niet vertrouwen om ervoor te zorgen dat mijn gegevens niet worden gekaapt. Hun recente introductie van hun “vind ik leuk” -knop maakt het bijvoorbeeld nogal gemakkelijk voor spammers om toegang te krijgen tot mijn feed en spam mijn sociale netwerk . Of wat dacht u van dit juweeltje voor het oogsten van profielgegevens ? Dit zijn slechts de laatste van een reeks Keystone Kops-fouten, zoals het per ongeluk volledig openbaar maken van profielen van gebruikers , of de cross-site scripting hole waardoor ze twee weken nodig hadden om te herstellen . Ze maken zich niet al te veel zorgen om je privacy of hebben niet echt goede ingenieurs, of misschien allebei.

3. #deletefacebook Facebook maakt het ongelooflijk moeilijk om je account echt te verwijderen. Het is één ding om gegevens openbaar te maken of zelfs gebruikers te misleiden; maar waar ik echt de grens aan trek is dat, als je eenmaal hebt besloten dat je genoeg hebt, het best lastig is om je account echt te verwijderen . Ze doen geen beloften over het verwijderen van uw gegevens en elke toepassing die u hebt gebruikt, kan deze ook behouden. Bovendien is het verwijderen van een account ongelooflijk (en opzettelijk) verwarrend. Wanneer u naar uw accountinstellingen gaat, krijgt u een optie om uw account te deactiveren , maar dit blijkt niet hetzelfde te zijn als het verwijderen ervan. Deactiveren betekent dat je nog steeds getagged kunt worden in foto’s en gespamperd kunt worden door Facebook (je moet je eigenlijk afmelden voor het ontvangen van e-mails als onderdeel van de deactivering, een ongelooflijk eenvoudig detail om over het hoofd te zien, omdat je denkt dat je je account verwijdert). Eindelijk, het moment dat je weer inlogt, ben je terug alsof er nooit iets is gebeurd! Het is eigenlijk niet veel anders dan dat je je een tijdje niet aanmeldt. Om je account daadwerkelijk te verwijderen , moet je een link vinden die begraven ligt in de on-line help (door “begraven”. Ik bedoel, het kost vijf klikken om daar te komen). Of u kunt gewoon hier klikken. In feite probeert Facebook hun gebruikers voor de gek te houden door hen in staat te stellen hun gegevens te bewaren, zelfs nadat ze hun account hebben “verwijderd”.

2. #deletefacebook Facebook ondersteunt (niet) het Open Web. De zogeheten Open Graph API wordt genoemd om zijn fundamenteel gesloten karakter te verhullen. Het is al erg genoeg dat het idee hier is dat we allemaal pitchen en het gemakkelijker dan ooit maken om Facebook te helpen meer gegevens over jou te verzamelen. Het is al erg genoeg dat de meeste consumenten geen idee hebben dat deze gegevens in principe openbaar zijn. Het is al erg genoeg dat ze beweren dat ze deze gegevens bezitten en ernaar streven om de enige bron te zijn voor toegang tot die gegevens. Maar dan zijn ze onoprecht genoeg om het ‘open’ te noemen, terwijl het in feite volledig eigendom is van Facebook. Je kunt deze functie alleen gebruiken als je op Facebook bent. Een echt open implementatie zou werken met welk sociaal netwerk dan ook, en het zou er ongeveer zo uitzien als OpenLike . Op dezelfde manier implementeren ze net voldoende OpenID om te beweren dat ze het ondersteunen, terwijl ze agressief een eigen alternatief promoten, Facebook Connect .

1. #deletefacebook De Facebook-applicatie zelf is slecht. Tussen de boerderijen en de maffiaoorlogen en het ‘topnieuws’ (dat altijd verkeerd raadt – is dat op de een of andere manier configureerbaar?) En de talloze privacy-instellingen en de vervelende advertenties (met al die gegevens over mij, is het beste dat ze blijkbaar kunnen doen, het bevorderen van datingsites, omdat, ik ben single) en de duizenden en duizenden waardeloze applicaties, Facebook is op dit moment bijna helemaal nutteloos voor mij. Ja, ik zou het waarschijnlijk beter kunnen aanpassen, maar de navigatie is belachelijk, dus ik stoor me niet. (En toch kan ik op de een of andere manier zelfs geen kleuren wijzigen of thema’s toepassen of iets doen om mijn pagina er persoonlijk uit te laten zien.) Laten we niet eens kijken hoe langzaam je feedpagina wordt geladen. Kortom, op dit moment is Facebook vervelender dan al het andere .

Facebook is duidelijk vastbesloten om elke functie van elk concurrerend sociaal netwerk toe te voegen in een poging het internet over te nemen (dit is een nooit eindigende zoektocht die teruggaat naar AOL en die verdomde cd’s die praktisch uit de lucht vallen). Hoewel Twitter niet het meest bruikbare ding ter wereld is, hebben ze tenminste geprobeerd om gefocust te blijven en proberen niet alles voor iedereen te zijn.

Ik hoor mensen vaak over Facebook praten alsof ze een soort monopolie of een publiek vertrouwen zijn. Welnu, dat zijn ze niet. Ze zijn ons niets verschuldigd. Ze kunnen doen wat ze willen, binnen de grenzen van de wetten. (En houd er rekening mee dat zelfs die criteria nogal duister zijn als het gaat om sociale netwerken.) Maar dat betekent niet dat we het echt moeten verdragen. Bovendien is hun langetermijnsucces zeker niet gegarandeerd – zijn we allemaal MySpace vergeten? O ja, dat hebben we. Ongeacht de hype blijft het een feit dat Sergei Brin of Bill Gates of Warren Buffett persoonlijk een meerderheidsbelang in Facebook konden verwerven zonder zelfs hun bankrekening te belasten. En de inkomsten van Facebook blijven min of meer een afrondingsfout voor meer gevestigde techbedrijven.

Terwijl sociale netwerken een leuke nieuwe toepassingscategorie zijn met een opmerkelijke groei, is Facebook niet de enige game in de stad. Ik vind hun toepassing en manier van zakendoen niet leuk en daarom heb ik mijn keuze gemaakt om andere providers te gebruiken. En jij ook .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *